Take a fresh look at your lifestyle.

چرا کمبود ویتامین دی در بدن تا این حد خطرناک است

0 869

ویتامین دی یکی از ویتامین های ضروری بدن می باشد. ویتامین d محلول در چربی است و منابع غذایی آن بسیار کم هستند.

ویتامین دی به دو صورت ویتامین d2 و ویتامین d3 در بدن ظاهر می شود.

ویتامین d3 بسیار ضروری تر برای بدن انسان می باشد به همین خاطر علائم کمبود ویتامین d3 به شدت آسیب زننده تر است که در مقاله ای جدا به ویتامین d3 و عوارض کمبود آن پرداخته ایم.

یکسری مواد غذایی، نور خورشید و مکمل های غذایی راه های دسترسی بدن به ویتاین دی هستند.

ویتامین دی چیست و چرا تا این حد برای بدن ضروری است؟

علت مهم بودن ویتامین d در بدن به خاطر استفاده کلسیم است.

ویتامین دی به افزایش جذب کلسیم از روده کمک زیادی می کند و از این رو اگر با کمبود ویتامین دی در بدن مواجه شویم به مشکلات بسیار زیادی برمیخوریم.

وجود ویتامین دی در بدن به کمتر شدن دفع کلسیم کمک زیادی می کند و از این رو تراکم استخوانی در بدن افزایش می یابد.

یکی از عوارض کمبود ویتامین d پوکی استخوان است.

کمبود ویتامین دی در بدن مشکلات گوارشی و تنفسی را به همراه دارد
کمبود ویتامین دی در بدن مشکلات گوارشی و تنفسی را به همراه دارد

فواید ویتامین دی

به دلایل مختلف از جمله حفاظت از استخوان ها و دندان ها و پیشگیری از بیماری های مختلف مثل دیابت نوع ۱ و جلوگیری از سرطان ویتامین دی بسیار ضروری برای بدن می باشد.

ویتامین d نقش ای زیادی در بدن ایفا می کند که عبارتند از:

  • سلامت و استحکام استخوان ها و دندان ها را تنطیم می کند.
  • سطح انسولین را تنظیم می کند، پس یکی از اثرات کمبود ویتامین د دیابت می باشد.
  • عملکرد ریه را بهبود بخشیده و سلامت عروق قلبی را پشتیبانی می کند.

علاوه بر این فواید کلی ویتامین دی موارد زیر نیز از دیگر نقش های این ویتامین ضروری در بدن هستند.

نور خورشید منبعی تمام نشدنی برای جذب ویتامین دی
نور خورشید منبعی تمام نشدنی برای جذب ویتامین دی

مبارزه با بیماری ها

طبق مطالعات انجام شده ویتامین دی خطر ابتلا به مولتیپل اسکلروزیز (multiple sclerosis) را کاهش می دهد.

یکی از عوارض کمبود ویتامین دی مبتلا شدن به بیماری های قلبی است. پس با این وجود مصرف منابعی که غنی از ویتامین d است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

بنا بر تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۰ توسط مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد مصرف کافی ویتامین دی کاهش مبتلا شدن به آنفولانزا را در بر دارد.

طبق یافته های موجود یکی علائم کمبود ویتامین دی در بدن افسردگی می باشد و در نتیجه مصرف ویتامین دی کافی علائم افسردگی را بهبود می بخشد.

همچنین تحقیقاتی که روی بیماری فیبرومیالژیا (Fibromyalgia) انجام شده است کسانی که با کمبود ویتامین د مواجه هستند اظطراب و افسردگی بیشتری تجربه می کنند.

کاهش وزن با ویتامین دی

با اضافه کردن مکمل های ویتامین دی به غذا می توانید به کاهش وزن خود کمک کنید. مصرف مکمل های مختلف مثل قرص ویتامین d و یا مصرف کلسیم و ویتامین دی به اندازه نقش مهمی در برطرف کردن اشتهای شما گذاشته و به کاهش وزنتان کمک بسیاری می کند.

کمبود ویتامین دی

دلایل کمبود ویتامین d در بدن بسیار زیاد است و بیشتر به تغذیه و شرایط جغرافیایی محل زندگی بر میگردد.

در ادامه به نشانه های کمبود ویتامین دی و همچنین مشکلاتی که برای ما پدید می آورد اشاره داده و توضیح می دهیم.

علائم کمبود ویتامین d

علائم کمبود ویتامین دی هم شرایط فیزیکی بدن را در بر می گیرد و همچنین به شرایط روحی آسیب می زند که در زیر این موارد آورده ایم:

  • خستگی، درد و احساس کلی نامناسب در کل بدن.
  • احساس درد شدید در استخوان ها و ماهیچه های بدن به خصوص پا که در هنگام راه رفتن عادی و یا از پله بالا رفتن نیز شما را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • عرق کردن سر به خصوص عرق در ناحیه جمجمه یکی از علل کمبود ویتامین دی است که البته نیازمند مطالعات بیشتر در این زمینه می باشد.
  • مشکلات گوارشی بوجود آمده می تواند از علائم کمبود ویتامین دی در بدن باشد چرا که این ویتامین محلول در چربی است و کمبود آن می تواند در جذب چربی تاثیر منفی بگذارد.
کمبود ویتامین دی باعث کاهش جدب کلسیم در بدن می شود
کمبود ویتامین دی باعث کاهش جذب کلسیم در بدن می شود

نشانه های کمبود ویتامین دی در کودکان

بسیاری از مشکلات ناشی از کمبود ویتامین دی بخاطر عدم جذب کلسیم بدن می باشد.

در کودکان نیز علائمی از کمبود این هورمون استروئیدی وجود دارد.

  • گرفتگی عضلات و مشکلات تنفسی در کودکان.
  • به خاطر عدم جذب کلسیم کافی رشد کودکان با سرعت کمتری صورت می گیرد و همچنین دیرتر دندان در می آورند.
  • نرم سدن استخوان جمجه در کودکان.
  • نا آرامی کودکان بیش از حد از علائم کمبود کلسیم در کودکان است.

عوارض کمبود ویتامین دی

کمبود ویتامین دی در بدن عوارض جدی و خطرناکی دارد که در بدترین حالت به بروز سرطان ختم می شود.

دلایل کمبود کمبود ویتامین دی

اینکه شما ویتامین دی کافی جذب نمی کنید چند علت مختلف دارد.

ممکن است در رژیم غذایی تان به اندازه کافی ویتامین دی جذب نکید.

در حالتی بدن شما به اندازه کافی از منابع غذایی مناسب جهت جذب ویتامین دی تغذیه می کند اما مشکل در جذب این ویتامین از سمت بدن شما است و کبد و کلیه نمی تواند ویتامین دی را به حالت فعال و قابل جذب برای بدن در آورد.

در حالتی دیگر ممکن است به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار نگرفته باشید.

کمبود ویتامین d چه مشکلاتی بوجود می آورد

کمبود ویتامین دی می تواند منجر به از دست رفتن تراکم استخوان شده و فرد را در خطر پوکی استخوان قرار دهد. که از نشانه های آن درد و ضعف استخوان ها و ماهیچه است.

کمبود ویتامین دی در کودکان احتمال مبتلا شدن به راشیتیسم (Rickets) یا نرمی استخوان را افزایش می دهد. راشیتیسم یک بیماری نادر است که در آن استخوان ها به حد غیر قابل باوری نرم و انعطاف پذیر می شوند.

در ادامه محققان در یافتند کمبود ویتامین دی و رابطه آن با بروز دیابت، فشار خون و بیماری های خود ایمن مثل مولتیپل اسکلروزیس به نوعی مستقیم است که در این زمینه تحقیقات قاطع نیستند و نیازمند مطالعات بیشتر است.

ویتامین دی در چه غذاهایی وجود دارد

غذاهای معدودی هستند که منبع خوبی از ویتامین دی هستند.

  • ماهی های چرب مثل قزل آلا، ماهی تن و ماهی خال مخالی.
  • جگر گاو.
  • پنیر و سایر لبنیات مثل ماست.
  • زرده تخم مرغ.
  • همچنین مواد غذایی ای که به آن ها ویتامین دی اضافه شده باشد.
  • غلات صبحانه نیز منابع خوبی می باشند.
  • در صورت داشتن کمبود ویتامین د مکمل های موجود بهترین گزینه هستند.
ماهی سالمون منبع غذایی ویتامین دی
ماهی سالمون منبع غذایی ویتامین دی

طریقه مصرف ویتامین دی

بهترین طریقه مصرف ویتامین دی قرار گرفتن زیر نور خورشید است.

۲۰ دقیقه در روز قرار گرفتن زیر نور خورشید ویتامین دی کافی را به بدن شما می رساند.

یک راه دیگر مصرف قرص ویتامین دی ۵۰۰۰۰ است که به بدن برای جذب فسفر و کلسیم مورد نیاز کمک زیادی می کند.

زمان خوردن ویتامین دی چنانچه در طول روز باشد مناسب تر است زیرا که اگر شب ویتامین دی مصرف کنید ممکن است خواب شما دچار اختلال شود.

همچنین تغذیه مناسب از موادی که ویتامین دی غنی دارند بسیار مفید است که در این مقاله به این مواد اشاره کرده ایم.

عوارض مصرف بیش از حد ویتامین دی

بسیاری این سوال را مطرح می کنند که آیا مصرف بیش از حد ویتامین دی مضر است؟

دریافت بیش از حد ویتامین دی کلسیم خون را افزایش می دهد و باعث بی نظمی در عملکرد قلب می شود.

همچنین از عوارض مصرف بیش از حد ویتامین d تهوع، استفراغ، اشتهای ضعیف، یبوست، ضعف و کاهش وزن هستند.

بیشترین موارد سمیت با ویتامین دی که به بدن آسیب می زند ناشی از مصرف بیش از حد مکمل های ویتامین دی می باشد.

قرار گرفتن زیاد زیر نور خورشید نیز باعث مسمویت با ویتامین دی نمی شود چرا که بدن این مقدار تولید شده را محدود می کند.

قرص ویتامین d برای پوست صورت و روشن شدن آن
قرص ویتامین d برای پوست صورت و روشن شدن آن
در حال ارسال
نظر کاربر
5 (2 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.