Take a fresh look at your lifestyle.

منابع ویتامین b12 چیست و در چه غذاهایی وجود دارد

0 ۴۴

ویتامین ب ۱۲ به‌صورت محلول در آب است که برای حفظ سلامتی بدن بسیار مهم و ضروری است. آیا میدانید ویتامین ب ۱۲ در چه غذاهایی و جود دارد؟

منابع ویتامین ب ۱۲ شامل لبنیات، تخم‌مرغ، گوشت است. این ویتامین در سلول‌های اعصاب، خون و پیوندهای DNA نقش دارد. محل ذخیره ویتامین ب ۱۲ در کبد است.

برای گیاهخواران که از گوشت و فرآورده‌های حیوانی مصرف نمی‌کنند، برای تأمین ویتامین ب ۱۲ سویا بهترین گزینه است.

نتایج مبنی بر تحقیقات انجام‌شده درزمینهٔ جذب ویتامین ب ۱۲ بر این اساس است که با افزایش سن جذب این ویتامین کاهش می‌یابد به همین دلیل توصیه می‌شود که در این شرایط مقدار مصرف مواد غذایی‌های حاوی ب ۱۲ را افزایش داده شود.

فواید ضروری ویتامین b12 برای بدن

ویتامین ب ۱۲ برای رفع برخی مشکلات و بیماری‌ها مفید است. مصرف ویتامین ب ۱۲ برای درمان کم‌خونی لازم و ضروری است.

برای درمان بیماری‌های مثل خستگی، بیماری‌های قلبی، کلسترول بالای خون، آلزایمر و بیماری‌هایی که سلول‌های داسی شکل دارند موردنیاز است.

برای افرادی بالای ۵۰ سال کمبود ویتامین ب ۱۲ بیشتر دیده می‌شود که با مصرف مکمل قابل جبران است. کاهش مقدار ویتامین ب ۱۲ باعث بروز خستگی، کاهش یادگیری، از دست دادن حافظه و تأثیر روی سایر مشکلات سیستم عصبی بدن می‌گذارد.

ویتامین b12 برای لاغری و کاهش وزن

نظر برخی پزشکان و متخصصان بر این اساس است که مصرف ویتامین b12 برای کاهش وزن و لاغری مؤثر است. این ویتامین در بسیاری از فرایندهای حیاتی بدن نقش دارد، در ساخت و ایجاد گلبول‌های قرمز خونی نقش مهمی دارد.

در متابولیسم چربی و پروتئین‌ها و تجزیه کربوهیدرات‌ها در جهت تولید انرژی در بدن مؤثر است. کمبود کربوهیدرات در بدن باعث ایجاد بیماری کم‌خونی می‌گردد که خستگی و بی‌حالی بدن را به همراه دارد.

کم‌خونی شایع از کمبود ویتامین ب ۱۲ به نام مگالوبلاستیک است که باعث کمبود سلول‌های قرمز خونی می‌گردد.

برای رفع مشکلات و بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین b12 با تزریق این ویتامین و مصرف مکمل انجام می‌پذیرد.

ویتامین ب 12 برای لاغری مفید می باشد
فواید ویتامین b12 برای لاغری

ویتامین b12 برای رشد مو و بهبود ریزش مو

سؤال که پیش می‌آید این است که ویتامین ب ۱۲ برای چی خوبه؟ ویتامین ب ۱۲ برای رشد مو مفید است و مانع از ریزش مو می‌شود. فواید ویتامین ب ۱۲ برای مو شامل:

  • ویتامین ب ۱۲ به همراه فولیک اسید در رشد مو مؤثر است.
  • ویتامین ب ۱۲ باعث افزایش قدرت فولیکول‌ها و حفظ سلامتی مو می‌گردد.
  • علاوه بر مصرف مکمل ویتامین ب برای مو از فرآورده‌هایی مثل شامپو و نرم‌کننده‌هایی که حاوی ویتامین ب هست می‌توانید استفاده کنید و از خواص ویتامین ب برای مو بهره ببرید.
  • در برخی شرایط ویتامین ب که برای رشد مو مصرف می‌کنید هم‌زمان روی درمان‌های دیگر هم تأثیر دارد.
  • ویتامین ب باعث افزایش جریان خون در ریشه مو می‌گردد.
  • ویتامین‌های ب به همراه ویتامین H به نام ویتامین بیوتین است که یکی از مکمل‌های پرکاربرد برای مو است.

ویتامین b12 و فشارخون

ویتامین ب ۱۲ و فشارخون باهم ارتباط مستقیم دارند. بیماری فشارخون یکی از بیماری‌های شایع است که برای درمان آن به دارو نیاز است. اگر بدن مقدار کافی ویتامین ب ۱۲ داشته باشد روی کاهش و تنظیم فشارخون تأثیر دارد و کمک به تنظیم فشارخون می‌کند.

نقش ویتامین b12 برای مقابله با سرطان

رابطه ویتامین ب ۱۲ و سرطان طبق تحقیقات انجام‌شده به این صورت است که اگر ویتامین ب را دوزهای زیاد مصرف نمایید ممکن است که برخی از سرطان‌ها را بروز دهد.

سرطان ریه بین مردان بیشتر شایع است. اگر مقدار ویتامین ب در خون زیاد باشد خطر ابتلا به سرطان ریه بیشتر می‌گردد. مطالعه‌ای دیگر انجام شد که مصرف ویتامین ب ۶ به همراه اسیدآمینه متیونین ریسک سرطان را کاهش می‌دهد.

آیا می‌دانید که این ترکیب ویتامین ب ۶ و اسیدآمینه متیونین در چه غذاهایی یافت می‌شود؟ این ترکیب در آجیل، گوشت و ماهی وجود دارد و یا می‌توانید از طریق مصرف مکمل برای بدن فراهم آورید.

ویتامین b12 برای پوست

ویتامین ب ۱۲ فواید زیادی برای پوست دارد. سلول‌های پوست را ترمیم و بازسازی می‌کند و سلامت پوست را تأمین می‌کند. با مصرف ویتامین‌های گروه ب می‌توانید عارضه‌هایی مثل خشکی، قرمزی پوست، آکنه و لکه‌های پوست را رفع نمایید.

خواص ویتامین b12 برای کم‌خونی

ویتامین ب ۱۲ در شکل‌گیری سلول‌های گلبول‌های قرمز نقش اساسی دارد. کم‌خونی که از کمبود ویتامین ب ۱۲ ایجاد می‌شود خیلی زود خودش را نشان نمی‌دهد.

گاهی ممکن است فرد مدت‌زمانی زیادی ویتامین ب ۱۲ را کم داشته باشد ولی کم‌خونی حاصل از آن بروز داده نشود. کمبود ویتامین ب ۱۲ در افراد سالمند بسیار شایع است.

علائم این نوع کم‌خونی شامل خستگی، رنگ‌پریدگی و زرد شدن صورت، تپش قلب، سرگیجه و تنفس نامنظم را به همراه داشته باشد. عوامل بروز کمبود ویتامین ب ۱۲ می‌تواند کم‌اشتهایی، حالت تهوع، مشکلات گوارشی مثل اسهالی یا یبوست نیز است.

فواید ویتامین b12 برای کودکان

نیاز روزانه ویتامین ب ۱۲ در حدود ۲ تا ۵ میلی‌گرم در روز است که برای همه افراد در هر سنی ضروری است. ویتامین ب ۱۲ برای پیوندهای DNA لازم و ضروری است و همچنین فواید خیلی زیادی برای کودکان در حال رشد دارد.

ویتامین ب ۱۲ از کودک در مقابل بیماری آسم محافظت می‌کند و برای تولید گلبول‌های قرمز خون و تقویت سیستم عصبی بدن کودکان نقش مهمی دارد.

منابع ویتامین b12 برای گیاهخواران

منابع ویتامین ب ۱۲ برای گیاهخواران مخمر آب جو غنی‌شده با ویتامین ب ۱۲ و برنج و سویا است.

علائم کمبود ویتامین b12

تشخیص کمبود ویتامین ب ۱۲ در بدن خیلی راحت نیست و می‌توانیم به علائمی مثل خستگی و عدم تمرکز اشاره کرد. بااین‌همه بازهم تنها راه تشخیص مقدار ویتامین ب ۱۲ آزمایش خون است. علائم شایع عبارت‌اند از:

  • احساس خستگی: ویتامین ب ۱۲ در بدن برای تأمین انرژی هوازی بسیار مهم است و اگر مقدار آن کم باشد بدن با کمبود اکسیژن و انرژی کافی مواجه است.
  • بی‌حسی دست‌ها و پاها: یکی دیگر از علائم کرختی و بی‌حسی دست‌وپا است که احساس سوزن شدن را به همراه دارد.
  • احساس درد در مفاصل: بیماری آرتریت و درد مفاصل که التهاب مزمن و آسیب را به دنبال دارد یک هشدار در مورد کاهش ویتامین ب ۱۲ است.
  • تپش قلب و تنفس نامنظم
  • ضعف شدید به همراه مشکلات تعادلی و سرگیجه
  • رنگ‌پریدگی یا بیماری زردی
  • تورم زبان: یکی از علائم مرتبط با دهان ناشی از کمبود ویتامین ب ۱۲ شامل کاهش چشایی و صاف شدن سطح زبان است.

کمبود ویتامین b12 چه عوارضی دارد؟

  • درد و التهاب مفاصل
  • خستگی مفرط و مداوم
  • اختلال در تنفس و تپش قلب
  • عدم تعادل و سرگیجه
  • عدم تمرکز و کاهش یادگیری
  • ضعف عضلانی به همراه درد
  • آلزایمر و ضعف حافظه
  • افزایش استرس و اضطراب
  • کاهش اشتها
  • بروز مشکلات گوارشی
  • ایجاد زخم دهانی و خونریزی لثه
  • بروز کمبود خونی شدید که منجر به زوال عقل و کاهش هوشیاری می‌گردد.

منابع دارویی ویتامین b12

منابع غنی ویتامین ب ۱۲ شامل مواد غذایی مثل:

  • انواع ماهی‌ها
  • لبنیات
  • حبوبات و غلات
  • گوشت قرمز
  • گوشت ماکیان و تخم‌مرغ

به‌طور طبیعی ویتامین ب ۱۲ را از مواد غذایی تأمین کنید. در برخی موارد پزشک و متخصص برای تأمین این ویتامین مکمل‌ها را توصیه می‌کنند. مکمل‌های ویتامین ب ۱۲ در شکل قرص و آمپول است.

آمپول ویتامین b12

آمپول ویتامین ب ۱۲ شکل تزریقی مکمل ویتامین ب ۱۲ است. مصرف آن با توصیه پزشک انجام می‌پذیرد. گاهی کمبود ویتامین ب ۱۲ منجر به مشکلات و اختلالاتی برای سلامتی می‌شود که پزشک تزریق مکمل را توصیه می‌کند.

آمپول و قرص ویتامین b12 برای بدن ضروری است
آمپول ویتامین b12

قرص ویتامین b12

ویتامین ب ۱۲ برای سلامتی بدن ویتامین انرژی موردنیاز است. کم‌خونی ناشی از این ویتامین به این صورت است که مقدار گلبول‌های قرمز خون به حد کافی تولید نمی‌گردد و در این صورت پزشک مصرف قرص ویتامین ب ۱۲ را توصیه می‌کند.

بعلاوه به نقل از NIH ین ویتامین باعث افزایش متابولیسم و سوخت‌وساز بدن می‌گردد و در کاهش وزن و لاغری مؤثر است به همین دلیل برخی پزشکان به همراه رژیم غذایی مکمل قرص ویتامین ب ۱۲ را توصیه دارند.

مکمل ویتامین b12

اگر به هر دلیلی بدن شما با کمبود ویتامین ب ۱۲ مواجه شد، در کنار تغذیه خوب مصرف مکملی که حاوی ویتامین ب ۱۲ هم هست پیشنهاد می‌گردد.

به این دلیل که کمبود مقدار ویتامین ب ۱۲ در بدن عوارض نامطلوبی برای سلامتی به همراه دارد. بهتر است که قبل انتخاب ویتامین و مکمل با پزشک خود مشورت نمایید.

چگونه کمبود ویتامین b12 را جبران کنیم

مصرف مواد مغذی در بدن و تأمین ویتامین‌ها برای افراد مقدار روزانه‌ای تعیین‌شده است؛ که برای ویتامین ب ۱۲ حدود ۲.۵ میکروگرم در روز است.

اگر مواد غذایی که سرشار از ویتامین ب ۱۲ است مصرف دارید که تأمین می‌شود ولی اگر به هر دلیلی با کمبود این ویتامین مواجه شدید حتماً با مشاوره با پزشک خود از مکمل ویتامین ب ۱۲ مصرف نمایید.

در این صورت مقدار کافی دریافت و جذب بدن می‌گردد. مصرف مقدار بیش‌ازحد ویتامین ب ۱۲ به دلیل اینکه ویتامین محلول در آب است و به‌راحتی دفع می‌گردد عوارض خاصی برای آن دیده نشده است.

منابع

NIH verbraucherzentrale.

در حال ارسال
نظر کاربر
0 (0 نتایج)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.