Take a fresh look at your lifestyle.

سلامت روان چیست و چه آزمون ها و راه های برای بهبود آن وجود دارد

0 9

سلامت روان چیست

سلامت روان به اندازه سلامت جسم حائز اهمیت است و همه ما باید از سلامت روان خود را بدانیم و از آن نگهداری کنیم.

سلامت روان خوب به این معنی است که ما بتوانیم به خوبی فکر کنیم، تصمیم بگیریم، احساس کنیم و به موقع راجع به موضوعی واکنش نشان دهیم.

مشکلات بهداشت روان به طور متوسط در هر یک نفر از ۴ نفر در طول سال اتفاق می افتد که عوارضی مثل افسردگی، اضطراب شدید، اسکیزوفرنی و اختلالات دو شخصیتی را به همراه دارد.

چه عواملی باعث بوجود آمدن مشکلات بهداشت روان می شود؟

مشکلات سلامت روان می تواند طیف وسیعی از علل را در بر گیرد و بسته به شدت آن ممکن است شرایط حادی را شامل شود.

در زیر به علل بوجود آمدن مشکلات بهداشت روان می پردازیم:

  • سوء استفاده و زخم های دوران کودکی که به آن سلامت روان کودکان اطلاق می شود.
  • انزوای اجتماعی و تنهایی.
  • قرار گرفتن در شرایط تبعیضی.
  • شرایط اقتصادی نا مساعد.
  • از دست دادن یکی از افراد نزدیک.
  • استرس شدید و بلند مدت.
  • داشتن یک بیماری فیزیکی طولانی مدت.
  • بیکاری و از دست دادن شغل.
  • بی خانمان بودن.
  • اعتیاد به الکل و مشروبات الکلی.
  • مراقبت از کسی برای مدت طولانی.
  • علل فیزیکی مثلا مبتلا بودن به صرع که نقش مهمی در سلامت روانی دارند.
  • آسیب های شدید بزرگسالی مثل جنگ، شونت و از این دست موارد که روی بهداشت و سلامت روان تاثیر بسیار زیادی دارند.
  • بودن در محیطی که با قلدری و خشونت توسط افراد بزرگسال ایجاد شده اثر بسیار مخربی در سلامت روان دارد.
سلامت جسم و روان مهم ترین نکته برای شاد زیستن است
سلامت روان کودکان بسیار مهم است زیرا که تفکرات سالم از کودکی شکل می گیرد

انواع مشکلاتی که سلامت روان بیمار ایجاد می کند

سلامت روان بیمار مشکلات زیادی به همراه دارد که بسیاری از آنها شبیه به هم هستند و خیلی از این علائم و مشکلات در افراد مختلف متفاوت هستند و یا اصلا بروز داده نمی شوند.

در زیر به عناوین و توضیح مشکلاتی که روان بیمار ایجاد می کند می پردازیم:

افسردگی

افسردگی حالتی است خلق و خوی و احساسات شما تحت تاثیر قرار می گیرد و در زندگی روزمره شما تاثیر می گذارد.

بیماری بهداشت روان از دیدگاه روانشناسان که به افسردگی می رسد باعث نا امیدکنندگی، گناهکاری، بی ارزشی در زندگی می شود که اعتماد به نفس، اشتها، خواب، رانندگی و حتی میل جنسی را تحت تاثر قرار می دهد.

افسردگی در حالت خفیف نمی تواند زندگی شما را مختل کند ولی اگر شدید باشد نه تنها زندگی روزمره را تحت تاثیر می گذارد بلکه ممکن است به خودکشی هم ختم شود.

بهداشت و روان بیمار اگر در دوران بارداری رخ دهد منجر به افسردگی دوران بارداری می شود.

مشکلات اضطراب

اضطراب حالتی است که به هنگام ترس، تنش و نگرانی به هرکسی دست می دهد که این حالتی طبیعی است. اما اگر این احساسات در شما شدید شود و همیشه این حالت همراه شما باشد می تواند نگران کننده باشد.

اضطراب ممکن است با یک اختلال اضطراب خاص مانند اختلال اضطراب عمومی (GAD)، اضطراب اجتماعی (فوبیای اجتماعی)، اختلال هراس یا اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) تشخیص داده شود. اما همچنین ممکن است مشکلات ناشی از اضطراب را بدون تشخیص خاصی تجربه کنید.

اختلال وسواسی-اجباری

نوعی اختلال اضطرابی است که به دارای دو بخش وسواس و اجبار می باشد که به انگلیسی (Obsessive-compulsive disorder) و به اختصار به آن (OCD) اطلاق می شود.

وسواس شامل افکار، تصاویر، رنگ ها و تردید هایی است که بارها در ذهن شما اتفاق می افتد.

اجبار، فعالیت های تکراری است که شما احساس می کنید برای کاهش اضطراب وسواس باید انجام دهید.

اختلال شخصیت

یکی از نمونه های تحقیق درمورد سلامت روان و پیدایش مشکلات آن اختلال شخصیتی است که در این مورد نگرش ها، باورها و رفتارهای شما باعث بروز مشکلات زیادی در زندگی می شود.

مشکلات اختلال شخصیت به این گونه است که فرد حتی با طرز تفکر دیگران نیز دچار مشکل می شود وتشخیص آن در بسیاری از موارد واضح نیست.

اختلال دوقطبی

اختلالات دوقطبی عمدتا روی خلق و خوی شما تاثیر می گذارد. این مورئ که به افسردگی مانیک شناخته می شود دارای حالت های غیر معمولی می باشد به این صورت که فرئ به نوعی دمدمی مزاج می شود و در حالت هایی سرشار از انرژی می شود و در حالتی دیگر دچار افسردگی می شود.

این افراد با مشکلاتی از قبیل اختلال در خواب، ناتوانی در کار، دمدمی مزاج بودن، پرش افکار و آسیب پذیری دسن و پنجه نرم می کنند.

در کل همه افراد در طول زندگی با این سری مشکلات همراه هستند و از این رو تشخیص اختلال دوقطبی برای افراد بسیار مشکل است.

فوبیا یا ترس

فوبیا یک شکل بسیار شدید از ترس است به گونه ای که تاثیر مستقیمی بر زندگی می گذارد.

ترس معقوله ای بسیار آشکار در افراد است ولی اگر دوره ترس از چیزی به بیش از ۶ ماه برسد تبدیل به فوبیا می شود که در حالت هایی بسیار خطرناک می شود.

مشکلات خوردن و تغذیه ای

مشکلات تغذیه برخلاف افکار عموم تنها به غذا ختم نمی شود.

افرادی که از این بیماری رنج می برند دچار علائمی مثل بی اشتهایی، بولیمیا، اختلالات در خوردن و یا سایر اختلالات تغذیه ای را داشته باشند.

اسکیزوفرنی

الگوهای اسکیزوفرنی در طول سال ها تغییر کرده است به طوری که متخصصان نمی دانند که یک شرایط مشخص باعث بروز آن می شود یا مجموعه ای از شرایط به اسکیزوفرنی ختم می شود.

به طور کلی علائم زیر نشانه ای از این بیماری است.

  • روانپریشی
  • مشکل تمرکز
  • کمبود علاقه به چیزاها
  • تمایل به دوری و اجتناب با مردم
  • قطع عواطف از احساسات شما
تحقیقات در مورد سلانت روان به بروز اسکیزوفرنی در بیماران روانی انجامیده است
اسکیزوفرنی یکی از نشانه های سلامت روان بیمار است

چگونه مشکلات سلامت روان را تشخیص دهیم

بسیاری از آزمون سلامت روان برای تشخیص مشکلات آن سخن می گویند

به طور کلی پزشکان و روانشناسان عوامل زیر را به تشخیص مشلات بهداشت روان در نظر می گیرند:

  • تجربیات شما (گروه بندی احساسات خاص، رفتارها و علائم جسمی که ممکن است تشخیص های مختلفی را نشان دهد)
  • چقدر از این گروه بندی ها را تجربه کرده اید
  • و این که به چه میزان بر زندگی شما تاثیر گذاشته است

برای تشخیص این مشکل شما می توانید رفتارهای خوذ را زیر نظر بگیرید و یا اینکه از طریق پرسشنامه سلامت روان به شناخت آن برسید.

اگر شما به پزشک مراجعه کنید ممکن است تشخیص افسردگی را به شما بدهد پس آزمون های روانشناسی سلامت همیشه طبق یک الگو پیش نمی روند و تشخیص آن کمی دشوار است.

تکنیک های مراقبتی برای پیشگیری از مشکلات سلامت روان

تحقیق در مورد سلامت روان به تکنیک هایی برای پیشگیری از مشکلات بهداشت روان انجام شده است که در اینجا به نکاتی در این باره اشاره می کنیم:

  • زندگی اجتماعی خود را تغذیه کنید
  • مراقب سلامت جسمی خود باشد
  • از همتا و دوستتان طلب حمایت کنید
  • از سلامت روان خود آگاهی داشت باشد
  • با یک مرکز تخصصی در تماس باشد

برای دانستن بیشتر آزمون ها و تست های سلامت روان به این لینک مراجعه کنید.

اگر این موارد را زیر نظر داشته باشید و سلامت جسم و روان خود را مراقبت کنید به مشکلات آن بر نخواهید خورد.

در جهت تکمیل صحبت های بالا به موارد زیر در جهت مراقبت و تکنیک های اشاره شده دقت کنید:

حستان را با اطرافیانتان به اشتراک بگذارید

یکی از راه های بهبود بخش درباره سلامت روان کودکان و دانش آموزان در سنین پایین و یا در بزرگسالان اینست که این افراد بایستی احوالات خود را برای اطرافیان بازگو کنند. اینکه در گذشته چه چیزی حالشان را خوب می کرده و الان نیاز به چه چیزی دارند.

پس با شناختی که از خود دارید میدانید چه چیزهایی برای شما تهدید است و چه رفتارهایی محرک برای حال خوبتان است.

این موارد را با دکتر خود و اطرافیان نزدیکتان حتما در میان بگذارید.

علائم و نشانه های خود را مشاهده کنید

علائم خود را مشاهده کنید، به این معنی است که قبل از هر اتفاقی برای روحیات شما یک سری احوالاتی شما را تکان می دهد و این یعنی اینکه صدای زنگی در شما به صدا درآمده است که حاوی پیامی است که ممکن است اگر ادامه پیدا کند وضعیت روحی شما بدتر شود.

پس هنگامی که این زنگ خطر یا علائم در شما بوجود آمده کاری برای مقابله با آن انجام دهید.

خاطرات و احوالات خود را در طول زمان یاد داشت کنید

داشتن یک دفترچه یادداشت مخصوص و ثبت خاطرات روحی خوب و بد شما می تواند ابزار خوبی برای بهبود سلامت روان شما باشد.

شما با ثبت وقایع روزانه حالات خود می توانید با کمک این یادداشت ها اقدامات لازم برای جلوگیری، تغییر و یا آماد شدن با شرایط خاص را انجام دهید.

اعتماد به نفستان را افزایش دهید

افزایش اعتماد به نفس کمک زیادی به شما می کند تا تجربه های بهتری از حالتان داشته باشید.

درمان مشکلات سلامت روان

در اینجا به انواع راه های درمانی مشکلات سلامت روان می پردازیم که به طور کلی سه نوع درمان وجود دارد:

  1. گفتار درمانی
  2. درمان دارویی و پزشکی
  3. درمان با هنر و کار های خلاقانه

گفتار درمانی

گفتار درمانی در یک فضا و زمان مشخص و تحت نظر یک متخصص انجام می گیرد و به شما کمک می کند تا به موارد زیر برسید:

  • مفابله با خاطرات و تجربیات ناراحت کننده
  • روبرو شدن با مشکلات
  • بهبود بخشیدن روابط
  • گشترش شیوه های زندگی مفید تر

شما ممکن است با اصطلاحات زیادی در رابطه با این نوع درمان مواجه شوید از جمله مشاوره، روان درمانی، گفتار درمانی و درمان رفتار شناختی که همگی به توصیف این نوع درمان می پردازد.

درمان رفتار شناختی (CBT)

CBT یک درمان نسبتا کوتاه مدت است که هدف آن شناسایی ارتباط بین افکار، احساسات و رفتارهای شما و کمک به توسعه مهارت های عملی برای مدیریت هر گونه الگوهای منفی است که ممکن است باعث بهبود مشکلات شما شود.

شواهد نشان می دهد که CBT می تواند درمان موثر برای طیف وسیعی از مشکلات سلامت روانی باشد. با این حال، اگر چه بسیاری از افراد می توانند از CBT سود ببرند، اما همه آن را مفید نمی دانند. در این بازه باید بیشتر رجع به CBT و راه های درمانی آن بخوانید.

درمان دارویی و پزشکی

شایع ترین نوع درمان مشکلات سلامت روان درمان دارویی است.

این داروها به درمان مشکلات بهداشت روانی کمکی نمی کنند بلکه علائم و نشانه های بیماری را تا حد زیادی کم می کنند.

داروهای ضد افسردگی، ضد روانپریشی و قرص و داروهای آرام بخش و خواب آور جزو داروهای تجویزی دکتر برای این بیماران است که بسته به شرایط درمانی هرکدام را تجویز می کند.

درمان با هنر و کارهای خلاقانه

موسیقی، نقاشی رقص و کارهایی از این دست و قرارگرفتن در این محیط ها تاثیر مثبت به شدت زیادی بر سلامت روان می گذارد.

اگر روش های درمانی موثر نبود چه کار کنیم؟

یسیاری از افراد درمان های مکمل و جایگزینی را برای مشکلات سلامت روان پیدا کرده اند که اثرات مثبتی نیز داشته است. این موارد شامل: یوگا، آروماتراپی، هیپنوتیزم، داروهای گیاهی و طب سوزنی می باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.