Take a fresh look at your lifestyle.

چربی سوزی و لاغری شکم با رژیم کتوژنیک

0 343

رژیم کتوژنیک یا رژیم کتو یک رژیم غذایی با کربوهیدرات کم و چربی بالا است و برای سلامتی و کاهش وزن از آن استفاده میکنند.

در رژیم لاغری کتوژنیک خبری از پروتئین نیست و از نظر بسیاری این نوع رژیم مناسب برای سلامتی نست زیرا رژیم غذایی موفق و سالم رژیمی است که همه گروه های غذایی را شامل شود.

کتو به چه معنا است

“کتو” در رژیم کتوژنیک از این واقعیت ناشی می شود که به بدن اجازه می دهد مولکولهای سوختی کوچکی به نام “کتون” تولید کند. این یک منبع سوخت جایگزین برای بدن است که در هنگام کمبود قند خون (گلوکز) مورد استفاده قرار می گیرد.

رژیم کتوجنیک یک رژیم کم کربوهیدرات است و در آن در اثر مصرف کم کربوهیدرات که آن هم در خون تجزیه می شود کتون تولید می شود.

کتون را کبد از چربی ها تولید می کند که برای سوخت و ساز در مغز استفاده می شود.

به این خاطر مغز کتون را برای انرژی استفاده می کند که مغز توانایی تجزیه چربی را برای سوخت و ساز ندارد و فقط از گلوکز و کتون می تواند برای حیاطش استفاده کند.

در رژیم لاغری کتوژنیک چگونه کاهش وزن اتفاق می افتد

در رژیم کتوژنیک تمام منابع تغذیه ای بدن تغییر می کند و در آن بدن ناچار می شود در هنگام گزسنگی چربی را تجزیه کرده و آن را با انرژی تبدیل کند.

در رِژیم کتو دسترسی به فروشگاه های چربی برای سوزاندن آسان تر می باشد.

در رژیم لاغری کتوژنیک بدن با وضعیت متابولیکی به نام کتوز مواجهه می شود که در این شرایط با گرسنگی ای همراهیم که در آن چربی سوزی اتفاق می افتد.

رژیم کتوژنیک برای لاغری استفاده می شود و همچنین از رژیم کتوژنیک برای کبد چرب و بهبود آن نیز استفاده می کنند.

انواع رژیم کتوژنیک

بر طبق برنامه رژیم غذایی کتوژنیک که در اساس و پایه مصرف کربوهیدرات پایین است، برنامه غذایی متفاوتی دارد و در طول دوره رژیم کتو میزان مصرف هر ماده غذایی متفاوت است که به آن می پردازیم.

رژیم کتوژنیک استاندارد (SKD)

رژیم کتوجنیک استاندارد یک رژیم کم کربوهیدرات می باشد و میزان پروتئین متوسط و پرچرب است.

رژیم لاغری کتو دارای ۵% کربوهیدرات ، ۲۰% پروتئین و ۷۵% چربی می باشد.

رژیم کتوژنیک هدفمند (TKD)

این رژیم غذایی مربوط به مصرف کربوهیدرات کمی می باشد که در حین ورزش برای افراد دارای رژیم قرار می گیرد.

رژیم کتوژنیک دوره ای (CKD)

همانطور که از اسمش پیداست رژیم غذایی دوره ای (Cyclical ketogenic diet) مصرف کربوهیدرات را در دوره ی بخصوصی آزاد می کند. مثلا در دوره ی ۸ روز رژیم غذایی کتو ۳ روز کربوهیدرات بالا مصرف می کنید.

با این حال رژیم های غذایی کتوژنیک هدفمند و دوره ای مرتبط با ورزشکاران حرفه ای و بدنسازان می باشد.

در این مقاله، نولینو رژیم غذایی استاندارد را مورد مطالعه قرار داده و بررسی می کند.

فواید رژیم کتوژنیک برای بدن

رژیم غذایی کتوژنیک همواره مشابه دیگر زژیم های لاغری کم کربوهیدرات می باشد که فرقش در آن می باشد این رژیم بسیار سخت تر از دیگر رژیم کم کربوهیدرات بوده و همینطور ریسک پذیری بالاتری نسبت به دیگز رژیم ها برای بروز عوارض جانبی دارد.

با این حال از فواید رژیم کتوژنیک برای لاغری و سلامتی استفاده می شود که در ادامه به آن می پردازیم.

رژیم کتوژنیک برای لاغری

رژیم کتو لاغری می باشد و با چربی سوزی به کاهش وزن کمک می کند.

رژیم کتوژنیک با کاهش قند خون به چربی سوزی کمک می کند.

رژیم کتوژنیک برای لاغری تقریبا ۲ برابر عملکرد بهتری نسبت به رژیم های کم کالری و کم چربی دارد.

رژیم کتوژنیک برای دیابت

دیابت نوع ۲ با چربی بالا ارتباط مستقیمی دارد و از آنجا که رژیم کتو برای چربی سوزی عالی است می تواند به پیشگیری و درمان دیابت کمک کند.

مطالعات نشان داده که رژیم کم کربوهیدرات کتوژنیک حساسیت انسولین در بدن را افزایش می دهد. در نتیجه برای پیگیری از دیابت نوع ۲ و درمان علائم آن رژیم کتو مفید می باشد.

درمان علائم دیابت نوع 2 با رژیم غذایی کتوژنیک
درمان علائم دیابت نوع ۲ با رژیم غذایی کتوژنیک

کنترل اشتها با رژیم لاغری کتوژنیک

در رژیم کتو عملکرد بدن در مقابله با گرسنگی بسیار بالا می رود.

در رژیم کتو در طول روز احساس گرسنگی کاهش میابد به طوریکه در طول روز یک یا دوبار بدن نیاز به غذا پیدا می کند و همین امر موجب لاغری می شود.

همچنین به خاطر اینکه کمتر گرسنگی ایجاد می شود شما کمتر قند مصرف می کنید و در جهت جلوگیری از ابتلا به دیابت ۲ نیز بسیار موثر است.

بهبود کلی سلامت بدن با رژیم کتو

رژیم غذایی کتوژنیک به بروز چند فاکتور مهم در بدن می انجامد که عبارتند از:

  • بهبود کلسترول HDL و LDL خون .
  • کاهش سطح قندخون.
  • بهبود فشار خون.
  • جلوگیری از بوجود آمدن بیماری های قلبی.

رژیم کتوژنیک و کبد چرب

رژیم کتوژنیک برای کبد چرب مفید می باشد چرا که ذخایر اضافی چربی در این رژیم سوزانده می شود و چربی سوزی از کبد اتفاق می افتد که کمک زیادی برای درمان کبد چرب نیز می کند.

چربی سوزی در رژیم غذایی کتوزنیک برای درمان کبد چرب مفید است
چربی سوزی در رژیم غذایی کتوزنیک برای درمان کبد چرب مفید است

دیگر فواید رژیم غذایی کتوژنیک

علاوه بر فواید کلی رژیم کتوژنیک که برای لاغری، کبد، بیماری های قلبی و غیره مفید بود این رژیم فواید دیگری نظیر زیر دارد:

  • برای بهبود علائم آلزایمر مفید است.
  • رژیم غذایی کتوژنیک برای جلوگیری از پیشرفت سرطان موثر می باشد.
  • برای بهبود صرع و کاهش تشنج در کودکان.
  • برای بهبود آسیب های مغزی و جلوگیری از بروز پارکینسون.

عوارض رژیم کتوژنیک

اگر به خاطر داشته باشید رژیم کتو سه نوع داشت که دو نوع آن که پیشرفته بودند بیشتر برای افراد ورزشکار به کار می رفت. از این رو این رژیم غذایی برای افراد سالم عوارضی ندارد ولی برای بعضی از افراد ممکن است خطرناک باشد.

ممکن است در هنگام آماده سازی و یکسان سازی بدن با رژیم کنوژنیک بدن دیر آماده شود و احساس گرسنگی شدید، حالت تهوع، مشکلات گوارشی و اختلالات خواب بوجود آید.

برنامه غذایی رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک برای لاغری اصولی دارد که باید مرتبا آن را رعایت کنید تا کاهش وزن در شما بروز دهد. از این رو این رژیم یکسری مواد غذایی را مجاز و یکسری را غیر مجاز اعلام می دارد که باید به آن ها توجه کنید.

مواد غذایی موجود در رژیم کتوژنیک

مواد غذایی این رژیم حاوی کربوهیدرات کم، پروتئین متوسط و چربی بالا است.

  • انواع گوشت قرمز مثل استیک، بوقلمون و بیکن و همینطور گوشت ماهی های تن، قزل آلا و خال خالی
  • لبنیاتی مثل کره، خامه و پنیر
  • روغن های سالم مثل روغن آووکادو، زیتون و نارگیل
  • سبزیجات کم کربوهیدرات مثل پیاز، گوجه و فلفل
  • انواع آجیل و ادویه جاتی مثل نمک و فلفل
مواد غذایی رژیم غذایی کتو باید کربوهیدرات کمی داشته باشند
مواد غذایی رژیم غذایی کتو باید کربوهیدرات کمی داشته باشند

مواد غذایی ممنوعه در رژیم کتو

  • غذاهای شیرین با قند بالا مثل نوشابه، بستنی و کیک
  • میوه ها به غیر از میوه هایی مثل توت
  • محصولات فرآوری شده که کربوهیدرات بالایی دارند
  • انواع حبوبات و نشاسته ها
  • انواع چاشنی ها و ادویه جاتی که از شکر زیاد و چربی های ناسالم باشد

نمونه رژیم غذایی کتوژنیک

در اینجا یک نمونه از رژیم کتوژنیک را در اختیار شما قرار می دهیم فقط به این نکته توجه کنید که این برنامه یک نمونه می باشد و اگر قصد کاهش وزن با رژیم کنوژنیک را دارید حتما با پزشک مخصوص تغذیه مشورت کنید و از آن یک رژیم غذایی بخواهید زیرا که ممکن است رژیم غذایی خودسر آسیب های زیادی به شما وارد کند.

شنبه

  • صبحانه: دو عدد تخم مرغ سرخ شده در کره با سبزیجات سرو می شود.
  • ناهار: یک همبرگر با پنیر ، قارچ و آووکادو با سبزی.
  • شام: گوشت استیک را با لوبیا سبز ریخته در روغن نارگیل بریزید.
تخم مرغ به همراه سبزیجات مواد غذایی مورد نیاز برای صبحانه
تخم مرغ به همراه سبزیجات مواد غذایی مورد نیاز برای صبحانه

یکشنبه

  • صبحانه: املت قارچ.
  • ناهار: سالاد ماهی تن با کرفس و گوجه فرنگی.
  • شام: مرغ کباب شده با سس خامه ای و کلم بروکلی سرخ شده.

دوشنبه

  • صبحانه: فلفل پر شده با پنیر و تخم مرغ.
  • ناهار: سالاد آروگولا با تخم مرغ های پخته ، بوقلمون ، آووکادو و پنیر آبی.
  • شام: ماهی کباب شده با اسفناج رنده شده در روغن نارگیل.
ماهی کبابی قزل آلا یا ماهی خال خالی برای وعده شام رژیم کتوژنیک
ماهی کبابی قزل آلا یا ماهی خال خالی برای وعده شام رژیم کتوژنیک

سه شنبه

  • صبحانه: ماست پرچرب گرانولا.
  • ناهار: کاسه استیک با برنج گل کلم ، پنیر ، سبزیجات مجاز ، آووکادو و سالسا.
  • شام: استیک گاومیش با کلم بروکلی.

چهار شنبه

  • صبحانه: تخم مرغ با آووکادو پخته شده.
  • ناهار: سالاد سزار با مرغ.
  • شام: گوشت بیکن را با سبزیجات میل کنید.

پنج شنبه

  • صبحانه: نان تست به همراه پنیر و آووکادو.
  • ناهار: همبرگرهای ماهی قزل آلا.
  • شام: کباب با نودل کدو سبز و پنیر پارمسان سرو می شود.

جمعه شنبه

  • صبحانه: پودینگ شیر نارگیل با نارگیل و گردو.
  • ناهار: سالاد کباب ارائه شده با سبزیجات ، تخم مرغهای پخته ، آووکادو ، پنیر و بوقلمون.
  • شام: مرغ کاری.
مصرف مرغ یا گوشت قرمز در رژیم کتو ضروری است
مصرف مرغ یا گوشت قرمز در رژیم کتو ضروری است
در حال ارسال
نظر کاربر
0 (0 نتایج)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.