Take a fresh look at your lifestyle.

رژیم چاقی سریع با مصرف مواد پر کالری و سالم

0 118

رژیم چاقی و افزایش وزن در بسیاری از مواقع سخت تر از کاهش وزن در بعضی از مردم می باشد.

اهمیت رژیم چاقی دست کمی از رژیم لاغری ندارد به طوریکه کمبود وزن زیاد باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن شده و بروز انواع بیماری ها و مشکلات را به همراه می آورد.

افزایش وزن در رژیم چاقی نباید با پرخوری بی جهت صورت گیرد. رژیم چاقی سریع نباید با خوردن چربی های اشباع و قند بالا اتفاق بی افتد و در افزایش وزن شما باید برنامه غذایی ای سرشار از مواد پرکالری و پر انرژی را داشته باشید که در این باره در ادامه بیشتر توضیح می دهیم.

اگر به خاطر داشته باشید در مطلب رژیم لاغری گفتیم که میزان کالری ورودی به بدن باید کمتر از مقداری باشد که بدن می سوزاند. در رژیم چاقی و افزایش وزن این امر برعکس است و باید مقدار کالری ورودی به بدن بیشتر از مقدار کالری مصرفی بدن باشد تا افزایش وزن اتفاق بیافتد.

رژیم غذایی چاقی چه برای افرادی که لاغر هستند و چه برای ورزشکارانی که میخواهند وزن اضافه کنند مناسب می باشد.

مواد غذایی برای رژیم چاقی سریع

رژیم غذایی برای چاق شدن باید موادی را شامل شود که علاوه بر کالری زیاد مواد مغذی و پر انرزی نیز باشد. مواد غذایی چاقی سالم می تواند: حبوبات، آجیل ها، لبنیات، گوشت و روغن هایی مثل بادام و کنجد را شامل شود.

همچنین شما می توانید با موادی مثل چیپس، نوشیدنی های شیرین و چربی های زیاد چاق شوید اما مسئله این است که این مواد غذایی اصلا مغذی نیستند و در اثر چاقی با این مواد مشکلات دیگری نیز برایتان بوجود می آید زیرا که این مواد چاق کننده ویتامین ها، فیبر ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها را شامل نمی شوند.

در ادامه به مواد غذایی پرکالری برای چاق شدن شاره می کنیم.

لبنیات برای افزایش وزن

شیر برای افزایش وزن ماده مناسبی است به این خاطر که این ماده تعادل خوبی از پروتئین ها ، کربوهیدرات ها و چربی ها را فراهم می کند و منبع خوبی برای کلسیم و همچنین سایر ویتامین ها و مواد معدنی است.

شیر یک منبع عالی از پروتئین و کازئین است که به عضله سازی نیز کمک زیادی می کند.

نوشیدن ۲ لیوان شیر در روز به عنوان میان وعده نقش خوبی در افزایش وزن دارد.

پنیر نیز کالری،چربی و پروتئین بالایی دارد. این ماده که قرن هاست به عنوان غذایی اصلی استفاده می شود مصرف بالای آن کمک زیادی به افزایش وزن می کند.

خلاصه پنیر منبع بسیار خوبی از پروتئین و سرشار از چربیهای سالم است. در صورت نیاز به افزایش کالری و طعم ، آن را به وعده های غذایی اضافه کنید.

ماست پرچرب برای رژیم لاغری بسیار توصیه می شود. در برنامه غذایی برای افزایش وزن در میان وعده ماست پر چرب توصیه می شود زیرا سرشار از مواد پروتئینی، کربوهیدرات و چربی است.

برای مثال ترکیب ماست و میوه با موادی مثل عسل، گردو و آجیل ها در بیشتر رژیم های چاقی وجود دارد.

همچنین تهیه یک اسموتی بر اساس ماست بسیار انرژی زا و مناسب برای چاق شدن است.

مصرف روزانه 2 لیوان شیر برای چاق شدن بسیار ضروری است
مصرف روزانه ۲ لیوان شیر برای چاق شدن بسیار ضروری است

برنج برای رژیم چاقی

برنج یک منبع ارزان و قابل دسترس با خصوصیات زیاد برای چاقی می باشد چرا که یک فنجان برنج پخته شده حاوی ۱۹۰ کالری و ۴۳ گرم کربوهیدرات است و چربی ناچیزی هم دارد.

پس برنج با کالری و کربوهیدرات بالا منبع مناسبی برای رژیم چاقی است.

گوشت قرمز

گوشت قرمز احتمال یکی از مهترین مواد غذایی برای چاق شدن می باشد.

گوشت قرمز یکی از بهترین منابع طبیعی کراتین در رژیم غذایی است که احتمالاً بهترین مکمل عضله سازی در جهان است.

همینطور تحقیقات نشان داده است که در یک استیک حدود ۱۷۰ گرمی ۳ گرم لوسین (اسید آمینه ضروری) وجود دارد. لوسین بدن را برای سنتز پروتئین برای عضله سسازی آماده می کند و نقش مهمی در عضله سسازی در دراز مدت دارد.

گوشت قرمز منبع عظیم انرژی و کالری برای چاقی می باشد
گوشت قرمز منبع عظیم انرژی و کالری برای چاقی می باشد

نشاسته

سیب زمینی و سایر نشاسته ها راهی آسان و کم خرج برای رژیم چاقی می باشد.

نشاسته ها نه تنها کربوهیدرات و و کالری زیادی به شما تزریق می کنند بلکه ذخیره گلییکوژن در بدن را افزایش می دهند.

مواد غذایی سرشار از نشاسته:

  • جو دوسر
  • ذرت
  • گندم سیاه
  • سیب زمینی و سیب زمینی شیرین
  • اسکواش
  • سبزیجات ریشه زمستانی
  • لوبیا و حبوبات

ماهی قزل آلا و ماهی های روغنی

ماهی سالمون یا همان قزل آلا و ماهی های روغنی همانند گوشت قرمز منبع خوبی از پروتئین می باشد.

همچنین اسیدهای چرب امگا ۳ از مواد مغذی خوبی برای سلامتی هستند.

فقط یک فیله ماهی ۶ اونسی (۱۷۰ گرم) حدود ۳۵۰ کالری و ۴ گرم چربی امگا ۳ را تأمین می کند. همان وعده ۳۴ گرم پروتئین با کیفیت بالا ، به شما در ساخت ماهیچه یا افزایش وزن کمک می کند.

شکلات تلخ

شکلات تلخ علاوه بر فواید آنتی اکسیدانی دارای کالری بسیار بالایی می باشد.

در رژیم چاقی شکلات تلخ می تواند گزینه مناسبی باشد زیرا هر نوار ۱۰۰ گرمی از آن حدود ۶۰۰ کالری دارد و مواد مغذی در آن نیز نقش سلامتی آن را افزایش می دهد.

شکلات تلخ کالری بالایی دارد و ترکیبش با آجیل ها بسیار مغذی و چاق کننده می باشد
شکلات تلخ کالری بالایی دارد و ترکیبش با آجیل ها بسیار مغذی و چاق کننده می باشد

تخم مرغ برای رژیم چاقی

تخم مرغ یکی از سالم ترین مواد غذایی ماهیچه ای روی کره زمین است. آنها ترکیبی عالی از پروتئین های با کیفیت بالا و چربی های سالم را فراهم می کنند.

حتما دیده اید که بدنسازان و ورزشکاران برای عضله سازی هر روز تخم مرغ مصرف می کنند.

فقط به این نکته توجه کنید که خوردن کل تخم مرغ برای چاقی بسیار مهم است. در واقع زرده تخم مرغ نیز سرشار از مواد مغذی و چربی سالم می باشد.

آووکادو

آووکادو سرشار از چربی های سالم و کالری زیاد است.

آووکادو سرشار از مواد معدنی، ویتامین ها و ترکیبات مهم گیاهی است.

فقط کافی است بدانید یک عدد آووکادو بزرگ ۳۲۲ کالری، ۱۷ گرم فیبر و ۲۹ گرم چربی دارد.

بهتر است آووکادو را برای چاقی با وعده های اصلی غذایی بخورید.

برای چاق شدن سالم چه عادت هایی را رعایت کنیم

همانطور که گفتیم هدف ما این است که شما به چاقی سالم برسید نه چاقی ای که سلامت شما را به خطر بیاندازد.

در این رابطه باید عادت های غذایی و سبک زندگی مناسبی را داشته باشید.

به چند نکته در این باره دقت کنید:

  • برای افزایش وزن و چاقی حتما تعادل را در مصرف پروتئین، چربی و کربوهیدرات رعایت کنید.
  • مواد غذایی پرکالری را نسبت به مواد غذایی پرشکر و چربی ترجیح دهید.
  • حتما سه وعده اصلی غذایی را سر زمان مشخص رعایت کنید.

انواع داروی چاقی

قرص چاقی و یا پودر چاقی از محصولاتی هستند که به عنوان چاق کننده کاربرد دارند.

بهترین راه برای چاقی و افزایش وزن مصرف ویتامین ها و مواد مغذی می باشد.

داروهای چاقی و مکمل ها در بسیاری از مواقع صدمات بیشتری تا سود دارند.

بعضی از این قرص های چاقی با افزایش اشتها میل به خوردن را در ما زیاد می کنند.

عوارض مصرف قرص چاقی

بسیاری از داروهای چاقی فاقد مجوز می باشند و عوارض خطرناکی هستند.

از این دست قرص ها بیشتر با قرص چاقی فرشته، قرص چاقی هیمالیا و قرص چاقی فت فست مواجه می شوید که عوارض شدیدی برای بدن دارند و مصرف آن ها اصلا توصیه نمی شود.

پوسیدگی استخوان، انواع آسیب های بینایی، اعتیاد در مواد مخدر در آنها، افزایش فشار خون و مشکلات قلبی از عوارض خطرناک مصرف این قرص های چاقی می باشد.

همچنین اختلالات هورمونی و سرکوب سیستم ایمنی بدن را نیز شامل می شود.

مصرف قرص چاقی برای افزایش وزن عوارض جبران ناپذیری دارد
مصرف قرص چاقی برای افزایش وزن عوارض جبران ناپذیری دارد

یک نمونه از برنامه رژیم چاقی

در کل این مطلب کاملا توضیح داده ایم که چه تغذیه و سبک زندگی منجر به افزایش وزن می شود.

حال در ادامه یک نمونه از برنامه غذایی برای افزایش وزن را به شما معرفی می کنیم.

نکته قابل توجه اینکه این فقط یک نمونه می باشد و اینکه هر فرد برای داشتن رژیم چاقی موظف است تا به پزشک تغذیه مراجعه کند.

صبحانه

  • ۱ فنجان جو دوسر با ۱/۲ فنجان شیر کم چرب و ۱/۲ فنجان کشمش
  • ۱ فنجان آب پرتقال
  • ۱ فنجان قهوه سیاه

میان وعده بعد از صبحانه

  • ۱ عدد سیب و ۲۴ عدد بادام زمینی
  • ۱ لیوان آب

نهار

  • ساندویچ با ۲ برش بزرگ نان سبوس دار ، ۴ قطعه بوقلمون بدون چربی ، ۲ برش گوجه فرنگی ، کاهو و خردل
  • مقداری شیر کم چرب
  • ۱ سیب زمینی شیرین را با یک تابه کره یا مارگارین پخته کنید

میان وعده بعد از نهار

  • تهیه اسموتی با ماست و یا ترکیب ماست با عسل و گردو
  • دو عدد تخم مرغ و یک عدد سیب زمینی

شام

  • سالاد با ۳ قاشق غذاخوری سس سالاد
  • ۱۷۰ گرم فیله ماهی قزل آلا
  • ۱ فنجان اسفناج پخته شده
  • ۱/۲ فنجان سیب زمینی را با کره یا مارگارین پوره کنید
  • ۱ لیوان شیر یا ۱ لیوان درصد آب میوه( آب میوه می تواند مخلوط چند میوه باشد).

بعد از شام

  • ۱/۲ فنجان ماست ساده با ۱/۲ فنجان توت فرنگی خرد شده
  • ۱ لیوان آب
در حال ارسال
نظر کاربر
0 (1 نتایج)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.