Take a fresh look at your lifestyle.

سبک زندگی سالم و کاهش وزن با برنامه غذایی مدیترانه ای

0 60

رژیم غذایی مدیترانه ای یک برنامه غذایی سالم می باشد که همانطور که از اسمش مشخص است مربوط به فرهنگ غذایی کشورهای مدیترانه می باشد.

فرهنگ غذایی کشورهای ایتالیا، یونان و اسپانیا تحت تاثیر این رژیم می باشد.

رژیم مدیترانه ای یک برنامه غذایی سالم می باشد و باتوجه به مواد خوراکی آن خطر ابتلا به بیماری های قلبی کاهش پیدا می کند.

چرا رژیم غذایی مدیترانه ای

در دهه ۱۹۶۰ در یک مطالعه عمومی مشخص شد مردم کشور های ایتالیا و یونان کمتر از مردم ایالات متحده و شمال اروپا در معرض بیماری های قلبی و کرونری هستند.

از این رو توجه مردم جهان به سمت رژیم مدیترانه ای معطوف شد و بررسی ها نشان داد رژیم مدیترانه ای خطر ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی و عروقی و استرس را کاهش می دهد.

فرهنگ غذایی مردم مدیترانه را بیشتر سبزیجات و میوه ها تشکیل می دهد
فرهنگ غذایی مردم مدیترانه را بیشتر سبزیجات و میوه ها تشکیل می دهد

روش تغذیه در رژیم مدیترانه ای

همانطور که گفتیم رژیم غذایی مدیترانه ای یک سبک و روش غذایی سنتی مختص مردم حواشی مدیترانه است.

رژیم لاغری مدیترانه ای بیشتر بر پایه مواد غذایی سبزیجات ، میوه ها ، غلات سبوس دار ، لوبیا ، دانه ها و روغن زیتون است.

اما به طور کل شامل مواد غذایی زیر می باشد.

مواد غذایی در رژیم مدیترانه ای

  • سبزیجات
  • میوه ها
  • غلات
  • روغن های سالم
  • ماهی و مرغ
  • لوبیا
  • گوشت قرمز
  • تخم مرغ
دسته بندی مواد غذای موجود در برنامه لاغری مدیترانه ای
دسته بندی مواد غذای موجود در برنامه لاغری مدیترانه ای

وعده های غذایی اصلی در رژیم مدیترانه ای را سبزیجات، میوه ها، غلات، آجیل و لوبیا تشکیل می دهند.

مقادیر به نسبت کمتر و متوسط مرغ، تخم مرغ، لبنیات و ماهی نیز از ارکان این رژیم لاغری هستند.

مصرف گوشت قرمز در در مقادیر پایین در این برنامه غذایی ایرادی ندارد.

اجتناب از مواد غذایی زیر در رژیم مدیترانه ای

هر رژیم لاغری سریع و موثر شما را از مصرف غذاهایی دور می کند.

در ادامه ببینید چه مواد غذایی ای را نباید مصرف کنید:

  • مواد غذایی حاوی شکرمثل بستنی، آب نبات، سودا، نوشابه و هر غذایی که حاوی شکر است.
  • روغن های تصفیه شده مثل روغن کلزا، روغن سویا، روغن پنبه و از این دست روغن ها.
  • محصولات گوشتی فراوری شده مثل انواع سوسی و کالباس.
  • چربی های ترانس مثل مارگارین.
  • دانه های تصفیه شده مثل نان سفید و ماکارانی تولید شده با گندم تصفیه شده.
  • در حالت کلی نیز باید از غذاهای فرآوری شده دوری کنید و غذاهایی که از کارخانه بیرون می آید بخشی از آن هستند.

نکته قابل توجه در رژیم لاغری مدیترانه ای این است که به هنگام خرید مواد غذایی با دقت باید پشت بسته بندی محصول مورد نظر را بخوانید تا اطلاعات کامل درباره آن داشته باشید.

نوشیدنی های مجاز رژیم مدیترانه

اولا اینکه باید دور نوشابه را کامل خط بکشید چرا که از این به بعد آب، نوشابه شما در این رژیم است.

مصصرف قهوه و چای در این رژیم کاملا مجاز می باشد و مصرف آن مانعی ندارد.

در رژیم مدیترانه شراب قرمز نیز وجود دارد که امری دل بخواهی می باشد.

برای مصرف نوشیدنی های دیگر نیز باید از نوشیدنی ای استفاده کنید که در آن شکر مطلقا وجود نداشته باشد و ترجیحا کاملا طبیعی باشد.

نمونه برنامه غذایی مدیترانه ای

برنامه غذایی مدیترانه ای یک رژیم چند هفته ای نیست بلکه یک سبک و شیوه زندگی است که متداول جریان دارد.

با این حال نمونه ای از رژیم غذایی مدیترانه را در زیر به مدت یک هفته برای شما آورده ایم تا بیشتر با این رژیم آشنا شوید.

شنبه

صبحانه: ماست یونانی با توت فرنگی و جو

نهار: ساندویچ سبوس دار با سبزیجات کامل

شام: سالاد ماهی تن با روغن زیتون و یک وعده میوه برای دسر

وعده صبحانه در رژیم مدیترانه ای ماست یونانی با توت فرنگی و غلات
وعده صبحانه در رژیم مدیترانه ای ماست یونانی با توت فرنگی و غلات

یکشنبه

صبحانه: جو دو سر با کشمش

نهار: سالاد ماهی تن

سالاد با گوجه فرنگی ، زیتون و پنیر

دوشنبه

صبحانه: املت با سبزیجات ، گوجه فرنگی و پیازو یک تکه میوه.

نهار: ساندویچ سبوس دار با پنیر و سبزیجات

شام: لازانیای مدیترانه ای

سه شنبه

صبحانه: ماست با میوه و آجیل خرد شده

نهار: لازانیای از شب قبل

شام: ماهی قزل آلا برنج ، همراه با برنج قهوه ای و سبزیجات.

سالاد ماهی تن با روغن زیتون و سبزیجات تازه برای رژیم مدیترانه ای
سالاد ماهی تن با روغن زیتون و سبزیجات تازه برای رژیم مدیترانه ای

چهارشنبه

صبحانه: تخم مرغ و سبزیجات سرخ شده در روغن زیتون

ناهار: ماست یونانی با توت فرنگی ، جو دوسر و آجیل.

شام: بره کباب شده به همراه سالاد و سیب زمینی پخته

پنج شنبه

صبحانه: جو دوسر با کشمش ، آجیل و یک سیب.

ناهار: ساندویچ سبوس دار با سبزیجات کامل.

شام: پیتزا مدیترانه ای ساخته شده با گندم دست نخورده ، پنیر و سبزیجات و زیتون.

جمعه

صبحانه: املت با سبزیجات و زیتون.

ناهار: پیتزا باقیمانده از شب قبل.

شام: مرغ کبابی ، همراه با سبزیجات و سیب زمینی و میوه ای برای دسر.

در رژیم مدیترانه ای نیازی به شمارش کالری و میزان پروتئین و کربوهیدرات نمی باشد.

چند نکته مهم برنامه غذایی مدیترانه ای

  • در رژیم مدیترانه ای شما مجاز به مصرف گوشت قرمز برای چند مرتبه در ماه هستید.
  • مصرف مرغ و ماهی برای دوبار در هفته.
  • تحرک و ورزش نقش مهمی در این رژیم دارد.
  • آجیل ها سرشار از چربی و کالری هستند و نباید در مصرف آن ها زیاده روی کنید.
  • در مصرف لبنیات بیشتر از لبنیات کم چرب استفاده کنید.
ورزش و فعالیت بدنی در رژیم مدیترانه نقش مهمی دارد
ورزش و فعالیت بدنی در رژیم مدیترانه نقش مهمی دارد

در باره رژیم مدیترانه ای نمی توان لقب بهترین رژیم لاغری دنیا را به آن داد ولی یکی از بهترین رژیم ها برای سلامتی همین رژیم می باشد.

لاغری و کاهش وزن در یک ماه اول رژیم مدیترانه ای قابل مشاده می باشد.

در آخر باید بگویم رژیم غذایی برای لاغر شدن با این روش نه تنها نوثر می باشد بلکه سلامت شما را دو چندان تضمین می کند.

در حال ارسال
نظر کاربر
5 (2 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.