Take a fresh look at your lifestyle.

زندگی سالم بر پایه رژیم متابولیک

0 236

این روزها برنامه های غذایی زیادی برای لاغری و کاهش وزن به چشم می خورد. از رژیم لاغری دو هفته ای گرفته تا رژیم لاغری سریع شکم و غیره می باشد.

رژیم لاغری متابولیک بر اساس مصرف غذا در زمان خاص می باشد. به اینصورت که متابولیسم بدن به حالت نرمال برسد.

در برنامه غذایی لاغری متابولیک در عرض یک ماه یا شش هفته به تعادل متابولیکی خواهید رسید که در ادامه نه تنها به کاهش وزن خواهید رسید بلکه سلامتی شما تنظیم می شود.

رژیم متابولیک چیست

رژیم متابولیک در واقع یک برنامه ایست که در آن بدن به تعادلی می رسد که متابولیسم و سوخت و ساز به طور منظمی انجام شود و کالری سوزی به خوبی صورت گیرد.

رژیم متابولیسم بالا و رژیم متابولیسم سریع از نام های این رژیم غذایی می باشند.

نکته قابل توجه برای رژیم لاغری اینست که شما سه فاکتور زیر را قبل از شروع هر برنامه غذایی در نظر بگیرید:

  • تعادل قند خون و هورمون ها
  • پاک سازی کبد یا چربی سوزی
  • التهاب های بدن و بررسی علائم آن

این سه عامل تعادل متابولیکی شما را نشان می دهد. زمانی که در این ۳ عاملسلامت کافی ندارید باید هر رژیم لاغری و غذایی را متوقف کنید و این سه عامل را به تعادل برسانید.

با تنظیم رفتار غذایی که شامل تغذیه سالم در زمان صحیح و مواد غذایی سالم می باشد سوخت و ساز بدن شما به حالت تعادل رسیده و کاهش وزن نیز آسان تر انجام می شود.

آزمایش خون که سطح انسولین و قند خون را نشان می دهد همچنین کلسترول و هورمون تیروئید به شما نشان می دهد که چربی سوزی در بدن شما تا چه حد انجام می شود.

مراحل تعادل متابولیکی

سه مرحله در برنامه متابولیکی وجود دارد که طی مدت چهار هفته به رسیدن بدن به حالت تعادل کمک می کند.

هر برنامه برای تنظیم مسیر های متابولیکی و التهابی طراحی شده است. رژیم لاغری سریع و موثر متابولیکی با برنامه غذایی ای همراه است که در آن مصرف انواع پروتئین ، سبزیجات و میوه های مورد نیاز جهت عملکرد موثر در مسیرهای متابولیک ارائه می شود.

ای مراحل به شما کمک می کند تا کاهش وزن ۱۰ کیلویی را در یک ماه بدست آورید.

گوشت گاو بدون چربی منبع خوب پروتئین در رژیم متابولیک می باشد
گوشت گاو بدون چربی منبع خوب پروتئین در رژیم متابولیک می باشد

مرحله اول

در مرحله اول رژیم متابولیک با سبک تغذیه ای مناسب استرس در بدن کاهش می یابد و دیگر نیازی به ذخیره چربی در بدن نمی باشد.

با مصرف غذاهای سرشار از کربوهیدرات بالا و کم کردن غذاهای پر چرب و پروتئین بالا کمک می کنید تا بدن به کمترین استرس ممکن برسد و آماده شود برای کاهش وزن.

برنامه رژیم متابولیک کمک می کند تا ترشح هورمون استرس از بدن کاهش پیدا کند.

غداهای رژیم متابولیک میوه های با شاخص گلوکزی بالا مثل گلابی، آناناس و انبه را در برنامه دارد. همچنین غلات سرشار از کربوهیدرات مثل جو دوسر و برنج قهوه ای را شامل می شود.

مصرف گوشت بدون چربی و عدس و در کل مواد غذایی سرشار از ویتامین B و C در برنامه غذایی متابولیک وجود دارد.

مرحله دوم

در مرحله دوم رژیم متابولیک وقت آن است تا چربی های اضاقی شکسته شود. در این مدت مصرف غذاهای سرشار از پروتئین باید افزایش یابد و کربوهیدرات ها باید کاهش پیدا کنند.

در مرحله دوم رژیم متابولیک چون هدف عضله سازی می باشد باید مصرف گوشت بدون چربی، ماهی، بوقلمون و مرغ افزایش یابد.

همچنین برای خنثی سازی بدن بایید سبزیجات قلیایی مصرف کنیم تا مسیر را برای کبد به منظور چربی سوزی باز تر کند. سبزیجاتی مثل بروکلی، اسفناج، کلم و خیار به این امر کمک زیادی می کنند.

مصرف سبزیجات در خنثی سازی محیط اسیدی نقش زیادی دارد
مصرف سبزیجات در خنثی سازی محیط اسیدی نقش زیادی دارد

مرحله سوم

در این مرحله هدف چربی سوزی و افزایش سوخت و ساز بدن است و در این رابطه باید مقداری چربی سالم به وعده های غذایی بیافزاییم و همینطور مصرف پروتئین و کربوهیدرات را در حد متوسط نگه داریم.

در این مرحله از رژیم متابولیک می توانید بوسیله ورزش و حرکاتی مثل یوگا گردش خون را بالا ببرید و استرس بدنتان را کاهش دهید.

غذاهای مجاز در این مرحله عبارتند از:

روغن زیتون و روغن هسته انگور، تخم مرغ و دانه ها نیز در این مرحله توصیه می شوند.

مصرف چه غذاهایی در رژیم متابولیک ممنوع است

رژیم غذایی لاغری متابولیک مصرف چند گروه غذایی را تا حد امکان توصیه نمی کند که عبارتند از:

گندم، ذرت، لبنیات، میوه خشک، نوشیدنی های الکلی، قند ، شکر و کافئین.

نکته قابل توجه در رژیم متابولیک مصرف مواد غذایی ارگانیک است. رژیم غذایی متابولیک مصرف غذاهای غیر ارگانیک را ممنوع کرده و محصولات فرآوری شده را نیز در رژیم خود جای نمی دهد.

نوشیدنی های الکلی جزو موارد ممنوع در رژیم متابولیک است
نوشیدنی های الکلی جزو موارد ممنوع در رژیم متابولیک است

برخی قواعد رژیم متابولیک

برنامه رژیم متابولیک قوانینی دارد که باید مطابق به آن عمل کنید تا لاغری سریع را ببینید. این مجموعه فعالیت ها عبارتند از:

  • وعده های غذایی باید منظم باشد و ۵ وعده در روز باشد.
  • تمرینات و ورزش های مخصوص هر مرحله را انجام دهید.
  • تا ۳۰ دقیقه پس از بیدار شدن غذا ببخورید.
  • در هر وعده غذایی غذای مربوط و توصیه شده در همان مرحله را مصرف کنید.

در حال ارسال
نظر کاربر
0 (1 نتایج)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.